vmce header 800

vmce header 480

Inloopspreekuur OLVG doorslaand succes

21-06-2006 | Sinds 5 oktober 2005 houdt de de polikliniek dermatologie van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam iedere woensdagochtend op de locaties Oosterpark en Prinsengracht een inloopspreekuur. Hiermee is het OLVG het eerste ziekenhuis in Amsterdam dat een dergelijk spreekuur heeft. Het blijkt een gat in de markt te zijn. Iedere week melden zich meer patiënten. 

Het inloopspreekuur is bedoeld voor mensen die voor een eerste consult naar de dermatoloog gaan. Ze kunnen zonder afspraak binnenlopen, maar moeten wel een verwijsbrief hebben van de huisarts of een specialist uit het OLVG. Chantal van Delft, leidinggevende van de polikliniek Dermatologie vertelt dat het spreekuur met de week drukker wordt. "Voordat we begonnen, dachten we dat de grens ongeveer bij dertig patiënten zou liggen, maar we hebben nu al drie keer meer dan vijftig bezoekers gehad."

De unit heeft met verschillende huisartsen gesproken over wat hun overwegingen zijn om door te verwijzen. Daaruit bleek dat de kwaliteit van zorg een belangrijke rol speelt, maar dat de toegangstijd nog belangrijker is. Als die hoog is, zoals de zes weken bij Dermatologie, dan geven huisartsen de voorkeur aan bijvoorbeeld vrijgevestigde dermatologen. Die kunnen patiënten meestal snel zien. Met dat in het achterhoofd heeft de unit besloten het inloopspreekuur te starten, waar patiënten altijd binnen een week terecht kunnen.

Om bekendheid te geven aan het spreekuur zijn alle huisartsen in Amsterdam geïnformeerd. Chantal: "Daarnaast zeggen we het tegen iedere patiënt die belt om een afspraak te maken voor een eerste consult." De publiciteit werpt z'n vruchten af. Patiënten komen overal vandaan. Niet alleen uit Amsterdam, maar bijvoorbeeld ook uit Hoofddorp, Harderwijk en Bussum.

Hete adem

Willeke: "Het is leuk om het inloopspreekuur te doen. Het is wel hard doorwerken. Wij hadden gedacht dat er alleen patiënten zouden komen met kleine aandoeningen. Maar we zien ook mensen met uitgebreide eczemen die direct verder behandeld moeten worden en bijvoorbeeld acute patiënten die huisartsen anders telefonisch bij ons hadden aangemeld voor een spoedconsult.

Door de drukte voel je af en toe de hete adem in je nek van al die mensen die soms wel anderhalf uur moeten wachten. Toch wordt er vrijwel niet geklaagd." Chantal: "Dat komt doordat we mensen goed informeren. Iedereen die zich bij de balie meldt, krijgt een stencil met de huisregels. Daar staat onder andere op dat de wachttijd kan oplopen. Diezelfde regels staan ook op een groot bord dat naast de balie staat. Daarbij vertellen we iedereen hoeveel wachtenden er zijn. Dan hebben mensen zelf de keuze om te blijven of het een andere keer weer te proberen. Ook verwijzen we mensen wel eens door naar Prinsengracht, omdat het daar rustiger is."

Willeke: "We krijgen veel positieve reacties. Mensen zijn blij dat ze zo snel terecht kunnen. Ook huisartsen hebben al laten weten het initiatief zeer op prijs te stellen."

Bron: OLVG Magazine

Meer informatie:
Polikliniek Dermatologie OLVG